Междусъния – дебют на Димана Атанасова

1

Част от корицата на Междусъния - дебюта на Димана Атанасова

 

Корица на Междусъния, от Димана АтанасоваЛитературните дебюти винаги предизвикват интерес, особено когато става дума за млад български автор, който е решил да се потопи в дълбоките води на фентъзито. И тук „потопил“ е най-точната дума, защото дебютният роман на Димана Атанасова„Междусъния“ – е истинско подводно приключение в света на изгубената Атлантида. В центъра на романа, замислен като първа част от трилогия „Сенките на Атлантида“, са младата девойка Даш и нейният мистериозен спътник Меро, между които освен всичко останало се заражда странна любов.

Даш е млада жена от ирландски произход, но началото на книгата я намира в малък град на австралийския остров Пенгуин. Пенгуин е „място, където никога не се случва нищо“, декор на застиналостта и монотонното ежедневие, чието единствено предназначение е да послужи като отправна точка за едно екзотично магическо пътешествие. Много скоро Даш е откъсната от живота си на привидно нормално момиче и е отведена от Меро в сърцето на магическата Атлантида, която е разкъсвана от упадък, династически борби и тъга по отминалото й величие. Всичко това е идеална среда за въшебна авантюра, тя въвлича нищо неподозиращата Даш в древен конфликт, в който й е отредено да изиграе ключова роля.

Атмосферата на романа е плътна, от една страна, заради добрите пластични описания на авторката и разказите на героите, които подобно на пъзел редят историята на подводната страна. От друга, поставянето на действието в този добре познат като символика магически свят автоматично дава на читателя ключ, чрез който той може да доизгражда представите си за Атлантида, използвайки собствените си митологически и културни натрупвания. Водещо за текста на „Междусъния“ е действието и, типично в духа на авантюрния роман, случките и напрегнатите ситуации, в които попадат Даш и Меро, следват една след друга. Диалогът също има ключова роля, като чрез него се извеждат основните характеристики на героите, тяхната душевност и мотивация за една или друга постъпка. Това прави романа лесно четивен и увличащ, но на моменти лишава текста от ритмичност и кара читателя да се задъхва.

Ключови за романа са и мотивите за съня, видението и пророчеството – позиция, заложена още чрез заглавието на книгата и спомагаща за ясно доловимото мистично усещане, на текста. Даш непрестанно е преследвана от сънища, които карат образа й да се сдвоява с тези на различни хора и да съпреживява тяхната съдба. Неяснотата на тези сънища и фактът, че Даш е пришълец в света на антлантите, че не разбира в пълнота устройството му и й се налага да научава всичко в движение, спомага за това текстът да води читателя към неочакван край, като нивото на интригата остава високо през цялото време. Атанасова не е пропуснала и да изгради пълна картина на висшето общество на Атлантида и нейната история, като по този начин е дала епически мизансцен и плътност на художествения свят. Под въпрос може да бъде поставено изграждането на някои от второстепенните персонажи и тяхната роля в сюжета, но това в крайна сметка не успява да навреди на цялостното усещане на текста.

„Междусъния“ е любопитен дебют на наистина млад автор и е ясна заявка за амбиция да се изгради интересен подводен фентъзи епос, който да се затвърди в следващите части на поредицата. Книгата излиза на 12 юли по книжарниците, а премиерата ще бъде на 17.07.2013 г. Повече информация може да бъде намерена на сайта на книгата.

 

Александър Христов

 

Коментари

коментара